Recensie ‘Het liefdesleven van Nathaniel P – Adelle Waldman

15 Jun

Nate Piven heeft het voor het uitkiezen. Na zijn eerste boekcontract komt het werk vanzelf op hem af, en ook de vrouwen. Juliet, de flitsende journaliste; Elisa, zijn extreem knappe ex, maar nu gewone vriendin; en Hannah, ‘algemeen beschouwd als lief en slim of slim en lief’, die zich met humor staande weet te houden in het spitse woordspel van zijn vrienden.

Girls vanuit de man

Adelle Waldman weet Nates visie op vrouwen genadeloos en bijna letterlijk bloot te leggen. Hoe hij steeds weer meent niet oppervlakkig, niet laf en niet stereotiep te zijn maar juist aandacht en geduld te hebben. Weergaloos spel met de liefde rond de vraag: waar kiest hij voor? Of beter: voor wie?

Helaas kon ik al vanaf bladzijde 1 niet goed in het verhaal komen. Nathaniel begint zijn relaas over vrouwen daar al en stopt er eigenlijk nooit mee. Elke alinea opnieuw volgen de oordelen over alle vrouwen elkaar op, niets kan eigenlijk goed genoeg of verklaarbaar genoeg zijn voor Nathaniel.

Ergens voel je sympathie, door de vertelstijl en de af en toe ook wel hilarische belevenissen tussen Nathaniel en zijn verschillende vrouwen. Maar toch is dat iedere keer van korte duur, de stappen die hij zet en zijn omgang en gedachtes over vrouwen kunnen mij niet bekoren. Van inleven is voor mij weinig sprake, terwijl ik het juist ook vaak mooi vind om heel andere levensstijlen te leren kennen in boeken en me in te leven in die persoon. Toch lukt het schrijver Adelle niet om dat bij mij te bereiken. De band die Nathaniel met alles en iedereen heeft vind ik steeds irritanter worden, hij is zo negatief. Ook zijn ouders kunnen niets goed doen en hij vindt dat vrouwen precies in het straatje moeten passen zoals hij in zijn hoofd heeft.

Ik had moeite het boek uit te krijgen, helaas totaal geen verhaal voor mij. Ik hoop dat er anderen zijn die een betere ervaring hebben opgedaan of misschien het verhaal op een andere manier interpreteren.

Lees hier wat andere bloggers ervan vinden:

http://www.notjustanybook.nl/2014/03/het-liefdesleven-van-nathaniel-p-adelle-waldman/

 

Geef een reactie

Boeklovers

Voor iedereen die verslaafd is aan lezen

Boeken met een verhaal

Columns over bijzondere boeken

Sandra schrijft en leest

Literatuur |Historische (literaire) romans |

