Recensie in dichtvorm: Hoe lees ik – Lidewijde Paris

15 Okt

Signalen in allerlei vormen

ze zitten verstopt in alle romans

hoe zal dit perspectief het verhaal hervormen

hoe behoudt het verhaal door deze truc zijn balans


wonderlijke verhalen passeren de revue

de extra betekenis krijg de juiste aandacht

fijn meelezen en duidelijke uitleg continu

maakt dat je op elke pagina naar meer smacht


structuur vindt Lidewijde iets magisch

vooral omdat alles mogelijk lijkt

een eye-opener die mijn leeservaring nieuw leven inblies

de Rubiks kubus draait tot hij zijn juiste kleur bereikt


ook herkenbaar:

ga ik later wel een keer lezen, houd ik mijzelf dan voor…

… maar later zit ik alweer lekker in een andere roman

opgelucht dat ik niet de enige ben

in die constant nieuwe stroom van teksten en willen lezen het kiezen herken


nog een fijne:

dat ik niet alleen dingen uit de tekst haal,

maar er tegelijk dingen in stop. Dat mag gewoon.

Ik vind dat ik bij het lezen de baas ben,

en niemand anders.

Heerlijk toch,

en waarom ook niet…


Bedankt @notjustanybook en Uitgeverij Nieuw Amsterdam voor dit prachtige boek en natuurlijk Lidewijde Paris voor het schrijven ervan!

Geef een reactie

Boeklovers

Voor iedereen die verslaafd is aan lezen

Boeken met een verhaal

Columns over bijzondere boeken

Sandra schrijft en leest

Literatuur |Historische (literaire) romans |

